Viewpoint is a conceptual category which often evades clear definitions, and yet it permeates communication in a number of ways. In this seminar, I will show how the concept is necessary for us to explain a broad range of communicative forms. I will also demonstrate how all discourse relies on multiplicity of viewpoint (so there is never just one viewpoint expressed) and how viewpoint networks are constructed in discourse. In Session 1 of the seminar, I will first look at a range of grammatical forms in English (e.g. the viewpoint potential of the genitive, the discourse role of indefinite articles and proximal demonstratives, negation, personal pronouns, and the use of temporal adverbs such as now and then). We will end Session 1 by considering the use of the viewpoint-related concepts in extended discourse, especially narratives (novelistic and cinematic). In Session 2, we will consider viewpoint patterns in multimodal and visual discourse, such as street art, internet campaigns, representation of climate change in campaign posters, creative advertising, and the like. I will close the seminar by showing how embodied aspects of communication participate in viewpoint construction in genres such as stand-up comedy. Overall, the seminar will demonstrate the complexity and pervasiveness of viewpoint phenomena and propose some theoretically useful ways to approach viewpoint from the cognitive linguistics perspective.配付資料: 配布資料がある場合は、当日までにメールにてお知らせいたします。
The study of multimodal (text and image) artifacts has become an important topic in Cognitive Linguistics. There has been much work on examples from advertising, cartoons, comics, and other genres. In this talk, I will focus on another multimodal genre, known as ‘internet memes’, exploring two topics: (1) how meaning construction in internet memes is driven by the emergence of multimodal constructions and the representation of viewpoint, and (2) how the interaction between image and text in memes depends on specific formal and conceptual patterns. The talk will start by describing major meme types and their specific features, to then clarify how memes create constructional patterns by adjusting linguistic forms to the needs of multimodality and memetic formats. Memes will also be shown to rely on conceptual patterns such as frame metonymy or causation and on linguistic constructions such as Speech and Thought Representation, Predictive Constructions, and Temporal When-Constructions. Finally, I will demonstrate how memetic constructions are influencing other multimodal genres, such as advertising. Overall, the lecture will argue that contemporary multimodal forms such as memes display constructional features in ways very similar to what we observe in language. We can thus approach the genre productively in terms of “the grammar of memes.” |
Fillmore 1975に始まる「フレーム」の概念は、半世紀近くを経てその重要性が広く再認識されている。このシンポジウムでは、言語学的な意味論のみならず、文法論、自然言語処理において、フレームの概念がどのような貢献をしてきたか、また今後どのような貢献をしうるかについて考察する。籾山の発表では、類義語・多義語の意味の記述において、フレームに基づく分析が有効である4つのケースについて、日本語の具体例に基づき論じる。また、松本の発表では、反義性について、フレーム意味論がどのような理解を提示するかについて考察する。さらに、小原の発表では、フレーム意味論と構文文法の理論を具現化したフレームネットが、両者の新たな展開にも寄与していることを論じる。最後に、河原の発表では、フレーム意味論およびフレームネットの自然言語処理における利活用方法を紹介し、フレーム意味論と自然言語処理の共進化の可能性について議論する。
【注意】なお、発表内容は大会時点で未発表のものに限ります。(未発表の内容であっても、他学会の発表または研究雑誌等に応募中のもの、他学会で発表または研究雑誌等に掲載が予定されているものも重複して申し込むことはできません。)また、図表やデータを扱う場合は、出典や著作権に十分留意してください。以上、発表に関しては、研究倫理に反する行為が疑われないよう十分に注意してください。
大会時に配布する『予稿集』や発表内容に基づく翌年発行の『日本認知言語学会論文集』への掲載は「任意」ではありません。予稿集は「配布資料が参加者に行き渡るようにすること」、論文集は「研究成果が学会員に周知されること」を主な理由に刊行しています。この点をご理解いただき、応募くださいますようお願い申し上げます。(なお、『論文集』に掲載された研究内容でも十分な加筆と修正が認められれば学会誌『認知言語学研究』に投稿することも可能です。
「日本認知言語学会第23回全国大会の応募に関するお知らせ」の「(1)応募資格について」もあわせてご覧ください。
「JCLA発表申し込みフォーム」をダウンロードして、必要事項を記入の上、WORD形式でメールに添付してください。ダウンロードはココをクリックしてください。
[B]「発表要旨」添付ファイル(PDF形式)「発表要旨」は、A4判で「タイトル」「本文」「主要参考文献」の順で作成してください。分量は、研究発表、ポスターセッション、ワークショップいずれも、日本語の場合は2,000字、英語の場合は800語以内とします。ただし、この字数(語数)に参考文献は含みません。作成した発表要旨はPDF形式でメールに添付してください。(※[A]はWORD形式、[B]はPDF形式であることに注意してください。)
※ 字数(語数)は「校閲」の「文字カウント」の単語数に従うこととする。この単語数はワード文書の左下にも表示されている。WORDの「ファイル」>「情報」>「文書の検査」>「ドキュメント検査」を実行 >「ドキュメントのプロパティと個人情報」の「すべて削除」を実行。この操作を行ったうえで、PDF形式で保存する。(※バージョンによって多少異なる場合がある。)
※ なお、本大会の「日本認知言語学会奨励賞」の有資格者は、「2022年3月31日時点で学部もしくは修士課程(博士前期課程)に在籍している者」、または「2022年3月31日時点で修士課程(博士前期課程)を修了している者は、2012年4月1日以降に修士課程(博士前期課程)を修了した者」です。
① 複数のプログラムに応募する場合は「研究発表2件」「ポスターセッション2件」「研究発表、ポスターセッション、ワークショップから異なる発表形態2件」のいずれかとする。
② ただし、「研究発表・ポスターセッションの筆頭発表者」または「ワークショップの代表者」になれるのは、そのうち1件のみとする。